Proces sazrevanja  tokom života

Od začeća pa do 6. meseca života

Prva veza koju stvaramo u životu, i prvi odnos koji gradimo jeste odnos sa našom mamom, i to još dok smo u njenom stomaku. Od mame i okoline u periodu od začeća pa do 6 meseci nakon rođenja dobijamo informacije, razvijaju nam se osećaj bezbednosti, fizička snaga, snalažljivost, nepokolebljivost, čvrstina karaktera, stabilnost, jaka želja za životom.

U tom periodu u našem informacionom polju počinje da se beleži sve što se dešavalo u osećanjima majke: šta je mislila i osećala tokom trudnoće, da li smo bili željena beba, voljena, planirana, ili smo napravljeni slučajno, silovanjem i sl.; u kakvim uslovima smo se rodili (u porodilištu, avionu, vozu, automobilu, ili na nekom drugom neočekivanom mestu); kakvi su bili materijalni uslovi u kojima se živelo; kakvi su bili porodični odnosi i atmosfera u porodici u vreme našeg rođenja.

U tom periodu se razvija naša 1. čakra - Muladara,  plemenska čakra. Ona je povezana sa našom potrebom da poštujemo porodične veze i daje nam osećaj pripadnosti. 

Već tada stvaramo uverenja koje ćemo nositi kroz ceo život:

„Svet je bezbedno mesto ili svet je opasno mesto.”
„Ja sam dobrodošao i voljen sam ili ja sam neželjen i neplaniran.”

 

Od 6. meseca do 2,5 godine

 

U periodu od 6. meseca do 2,5 godine života nalazimo se među porodicom i drugim ljudima koji imaju izgrađene međusobne odnose. Prisustvujući i posmatrajući druge, ne učestvujući direktno već samo kroz osećaj, preko vibracija koje do nas dolaze, a koje emituju ljudi oko nas, mi zaključujemo kako ćemo ispoljavati svoja osećanja u svetu oko nas i prema sebi lično - slobodno ili oprezno, da li možemo da računamo na osećanja drugih ljudi. Od toga zavisi da li ćemo umeti da stvorimo prijatne odnose u porodici, na poslu, sa prijateljima i partnerom.

U tom periodu se razvija naša 2. čakra - Svadisthana,  čakra partnerstva. Ona predstavlja poštovanje sebe i drugih, u svim svojim vezama, od braka do prijateljstva i profesionalnih veza. 

Tada stvaramo uverenja vezana za osećanja prema drugima:

„U redu je slobodno i otvoreno pokazivati osećanja” ili
„Opasno je pokazivati osećanja drugima, treba ih skrivati u sebi”

Period od 2,5 do 4,5 godine

U periodu od 2,5 do 4,5 godine većina nas kreće u vrtić, čuvaju nas dadilje, stupamo u kontakt sa nepoznatim ljudima, van porodice, sa vaspitačima, drugom decom, daljim rođacima, roditeljima svojih drugara. Odnosi sa ljudima postaju aktivniji i počinjemo da skupljamo nove informacije, sada već i u direktnom kontaktu. Osim što osećamo kako se ljudi prema nama ponašaju, sada to i čujemo i počinjemo da razumemo. U ovim novonastalim odnosima, naše reakcije na druge ljude i njihova reakcija na nas utiču na naše mišljenje o sebi i o drugima, i stičemo utisak o našoj ličnoj snazi.

U tom periodu se razvija naša 3. čakra - Manipura, vezana je za odnose sa drugi ljudima i ličnom moći. Ona nas uči indivualizaciji, da razvijamo samopoštovanje i da cenimo sami sebe. 

Tada se stvara uverenje o sebi:

„Ja sam dobro dete”
„Ja sam stidljivo dete”
„Ja sam plačljivo i plašljivo dete”
„Ja sam hrabro i veselo dete”

Stav o tome da li nešto zaslužujemo ili ne formira se u ovom uzrastu. Ako nam ljudi pokazuju da nemaju poverenja u nas, mi ćemo se razviti u osobu koja nema poverenja u sebe. Ako nam veruju i poštuju nas, razvijamo samopouzdanje i možemo da se suočavamo sa drugim ljudima, problemima, situacijama i svetom oko sebe tako da razvijamo svoju individualnost.   Razvijamo svoju volju i razumemo da možemo da utičemo na sebe i svoja osećanja, kao i na svet oko sebe.

Sakupljajući informacije u ovom periodu života pravimo strategije na osnovu koji ćemo se ponašati dalje u životu. To će formirati naš odnos prema uspehu, razmeni stavova, emocija, veri, poverenju i životnim mogućnostima.

Takođe, počinje razmena sa bliskim članovima porodice, empatija, i mi počinjemo da osećamo i ono što osećaju mama i tata, baka i deka. Njihove radosti i njihova tuga, snaga, bol i patnja postaju deo i našeg života. Tada donosimo odluke tipa: „Ja ću ti pomoći u tvom bolu, mama”, i na taj način počinjemo da se identifikujemo sa članovima naše porodice i razvijamo svoje životne uloge. Te uloge su često toksične i kasnije donose probleme, blokade i zablude, pa umesto da sledimo svoj životni put, počinjemo da živimo prema tuđim očekivanjima. Živimo tuđe strahove, nade, vizije, praktično vodimo u najmanju ruku dvostruki život, tj. višestruki život. Ukoliko neko od članova porodice umre ili biva isključen i odbačen na neki način, mi često preuzimamo na sebe ispunjenje životnih ciljeva isključenog člana. To se u našem životu ispoljava tako što npr. biramo profesiju koja je rezultat tih odnosa („matematičar na dedu”), a ne onu koja nam po prirodi leži i za koju imamo talenta i sl.

Period od 4,5 do 6,5 godina

U periodu od 4,5 do 6,5 godina života, mi kao deca smo spontani, počinjemo da radoznalo zapitkujemo druge oko sebe i često pitamo: „Da li me voliš?”. U ovim godinama se postavljaju razlike među polovima, razvija saosećanje i ljubav prema sebi, prema drugima, međusobni odnosi i principi „primanja i davanja”.

Ako su nam roditelji u ovom uzrastu posvetili dovoljno pažnje, u odraslom dobu ćemo prirodno razumeti međuljudske odnose. Moći ćemo da slobodno prihvatamo ljubav, da istražujemo i razmenjujemo, da razmišljamo i zabavljamo se. Bićemo u stanju da volimo sebe i znaćemo kako da primamo i dajemo, ali i kako da zaštitimo sebe.

Iskustva koja sakupljamo u ovom periodu služe nam za stvaranje svog ličnog sistema vrednosti u vezi sa ljubavlju: šta je za nas ljubav i šta treba da činimo da bismo dobili ljubav od drugih.

U tom periodu se razvija naša 4. čakra - Anahata, vezana je za ljubav. Probuditi ljubav u svom srcu je jedan od najvažnijih ciljeva u ljudskom životu.

Negativna uverenja i obrasci ponašanja koju mogu da se razviju tada su tipa:

„Ljubav je zahtevna. Kada zahtevaju od mene vole me, a kada ne zahtevaju ne vole me!”

Ovaj obrazac nastaje najčešće kada se odrasta po principu - „Uradi to i to, i dobićeš čokoladu” ili „Uradi to i to, i dobićeš ljubav”. Ljubav su obaveze! Dužan si da uradiš to i to!

Ili

„Ljubav je briga o nekom drugom (mlađem bratu i sl.).”

A obrazac može biti i ravnodušnost, nezainteresovanost:

„Ne znam šta je ljubav!”

Pozitivan stav koji bi trebalo da bude razvijen u ovom periodu je:

„Svet voli mene, i ja volim svet.”
„Ja slobodno i lako prihvatam i dajem energiju ljubavi.”
„Ja sam ljubav.”

Period od 6,5 do 8,5 godina

U periodu od 6,5 do 8,5 godina života imamo najviše kontakta sa vršnjacima. Na te kontakte/odnose utiču sva ona iskustva i utisci koje smo skupili do tada, atmosfera u porodici, ponašanje drugih, način na koji su nas drugi prihvatali i doživeli, kao i mi njih. Misli, ideje, pojmovi, vrednosti, uverenja, očekivanja, stavovi dobijeni od drugih, postali su delovi naše ličnosti i odražavaju se u kontaktu sa drugima: nezavisnost, otvorenost, poštovanje sebe, sveta, drugih ljudi, sposobnost da branimo svoje stavove, prava, vrednosti, odbacivanje onoga što je za nas loše i pogrešno.

U tim odnosima se tačno vidi da li su vikali na nas, kažnjavali nas, nazivali nas ružnim imenima, ignorisali, zadirkivali ili slušali i uvažavali. Tako ćemo mi biti u razgovoru sa drugima slobodni da pričamo, mucaćemo, vikati, pričati tiho i sl. Ukoliko su odnosi bili negativni, mi ćemo biti ranjivo dete, slušati druge pri donošenju odluka, biti podložni manipulaciji, može se razviti i čitav niz problema - bolesti, nemaština, nedostatak novca, loši odnosi sa okolinom i sl.

U tom periodu se razvija naša 5. čakra,  Višuda koja  je odgovorna za našu kreativnost. 

Pozitivan stav bi trebalo da bude:

 „Ja lako, otvoreno ostvarujem kontakte.”
„Ja sam samostalna i samouverena osoba.”

Proces sazrevanja  tokom života

Period od 8,5 do 14 godina

U periodu od 8,5 do 14 godina razvija se unutrašnja i spoljašnja percepcija. Razvija se osećaj lične vrednosti, javlja razvijena volja. Razvija se sposobnost kreativne i stvaralačke vizualizacije i javlja se njena realizacija. To se odražava kroz moć, tj. snagu ili nemoć u pravljenju i realizovanju planova i sagledavanju naše uloge i mogućnosti u ovom svetu.

Ako je u ovom periodu bilo konflikata u porodici, u kontaktu sa drugima u školi, sa vršnjacima, mi nećemo biti u stanju da doživljavamo život i svet oko nas na pozitivan i radostan način. Postupaćemo po volji drugih, bez saznanja koja je naša uloga i mesto u svetu. Nećemo se osećati ispunjeno, srećno, radosno i zadovoljno.

U tom periodu se razvija naša 6. čakra, Ajna koja je vezana našu maštu i imaginarni svet.  

Pozitivan stav bi trebalo je ovakav:

„Mene svet voli. Ja volim svet.”
„Ja volim , poštujem i cenim sebe.”
„Je znam ko sam ja.”

Period od 14. do 21. godine

U periodu od 14. do 21. godine razvija se osećanje duhovnosti. Razvijaju se vera u sebe i svoje sposobnosti, ciljeve, osećanje otvorenosti ka svetu, osećanje potpunosti i harmonije sa sobom i svetom oko sebe.

U tom periodu se razvija naša 7. čakra, Sahasrara koja nas povezuje sa Božanskim, sa našim duhovnoim potencijalom, uvidima.   

Pozitivno osećanje, trebalo bi da bude:

„Ja znam zašto sam ovde.”
„Svet je prema meni otvoren, ja sam otvoren za svet."

Izvori:

Knjiga Anatomija duha Caroline Myss 

Knjiga Krugovi života Anodea Judith 

Webcity vedskaakademija.rs