Mapa dečije duše

Potrebno je celo selo da bi se podiglo jedno dete, stara afrička poslovica.

Oglomak iz knjige  -Isceljujuća moć osećanja- Marjan Tošić

Nežnost i naklonost

  • Potreba da roditelje i bližnje dodirnemo, zagrlimo i poljubimo, kao i oni nas
  • Da nas oslovljavaju po imenu, da razmenjujemo nežne reči sa njima
  • Da nam roditelji uvek daju prednost, veći značaj nego sebi, da prihvate da smo bolji od njih, da stave nas i naše potrebe u prvi plan
  • Da obraćaju pažnju na ono što hoćemo da im kažemo ili pokažemo
  • Da za poklon dobijemo ono što se nama sviđa i nama znači, a ne njima koji poklanjaju
  • Da prema nama budu milosrdni, blagi, da popuste u dugotrajnom sukobu
  • Da nam oproste ako nešto nismo namerno uradili

 Pomoć i podrška

  • Da su spremni da nas fizički zaštite, pruže nam utočište
  • Da nas pohvale, daju kompliment, imaju strpljenja sa nama, da kažu da nam veruju
  • Da budu sa nama kada smo bolesni i pomažu nam da se izlečimo
  • Da nas pažljivo slušaju, pomažu nam da otkrijemo šta osećamo i pomažu nam da prihvatimo neke bolne istine
  • Da nas podučavaju, ohrabruju, upućuju  svet i objašnjavaju nam ga
  • Da sarađuju sa nama u različitim aktivnostima
  • Da nam pomognu da učestvujemo u neprijatnim, ali važnim životnim događajima
  • Da veruju u nas i promovišu nas u zajednici 
  • Sloboda, vedrina, šala, igra, zabava
  • Da roditelji i bližnji gaje prijatne odnose i vedru komunikaciju sa nama, a ne da nas opterećuju i da nam ne nameću stalni osećaj krivice
  • Da se smejemo i šalimo sa njima
  • Da se igraju sa nama
  • Da sa njima imamo zabavu, veselje, slušamo muziku, pevamo plešemo
  • Da nam daju slobodu za ponašanje, izbor, istraživanje i kreativnost 
  • Sloboda, vedrina, šala, igra, zabava
  • Da roditelji i bližnji gaje prijatne odnose i vedru komunikaciju sa nama, a ne da nas opterećuju i nameću stalni osećaj krivice
  • Da se smejemo i šalimo sa njima
  • Da se igraju sa nama
  • Da sa njima imamo zabavu, veselje, slušamo muziku, pevamo, plešemo
  • Da nam daju slobodu za ponašenje, izbor, istraživanje i kreativnost

 Pravila, granice, odgovornost, moral

  • Da nam roditelji i drugi bližnji kažu šta misle o nečemu, da čujemo njihov sud
  • Da vidimo da smo svi ravnopravni u poštovanju pravila
  • Da nas uče, granicama, odgovornosti i prihvatanju posledica svog ponašanja
  • Da čujemo da su u stanju da uvide da su pogrešili i da umeju da budu samokritični
  • Da nam se izvine kada vide da su pogrešili
  • Da nam zabrane nešto čiji značaj mi tada nismo mogli da uvidimo
  • Da nas nauče da odgovorno snosimo posledice svog lošeg ponašanja 
  • Socijalna adekvatnost bližnjih
  • Da naši roditelji i bližnji lepo izgledaju, lepo se ponašaju
  • Da imaju svoju ličnost, a nisu samo maske koje nas vaspitavaju
  • Da nisu kavgadžije, ali i da se ne potčinjavaju drugima
  • Da se ne boje da ponekad budu i sami, ali i da umeju da se druže i sarađuju sa drugima
  • Da su veseli, da umeju da se šale, da zapevaju, zaigraju, da su srećni „

Postojanje

 

  • Da nam roditelji i bližnji budu živi, zdravi i srećni
  • Da provodimo vreme sa njima kada želimo
  • Da nam pokažu sreću što nas vide da postojimo, da nam žele sve najbolje
  • Da pripadamo nekome, krugu svojih bližnjih
  • Da se interesuju za nas i prate naš razvoj
  • Da poštuju naš glas, naše mišljenje, da i nas pitaju kada se nešto razgovara i odlučuje